Go to Top

1 Konu 1 Yazar: Ercüment Büyükşener, Dijital Gastronomi Mümkün Mü?

Eskiler hep der ya “Eski köye yeni adet getirme” diye, işte şu an tam da yeni adetleri, yeni düzeni ve yeni kavramları konuşma zamanı. Üstelik bu yeni adetler küresel bir köy olan dünyayı değiştirmeye devam ederken…

Dijital araç ve gereçlerin hayatımıza girmesiyle önce iletişim alışkanlıklarımız değişmeye başladı. İletişim alışkanlıkları ve beklentiler değiştikçe de; aslında her şey değişmeye devam ediyor… Biliyoruz ki devletler, toplumlar ve insanlar iletişim kurarak yaşamlarını sürdürüyorlar. İşte tam bu noktada insanoğlunun bu teknolojik evrimde üstlendiği rol, gastronomi alanda da çığırlar açıyor. Özellikle robotik teknolojilerin bu süreçte insanların yerini alacağını söylemek mümkün.

Oyunun Yeni Kuralları ve Dijital Gastronomi

– Değişen yeme içme alışkanlıkları ve beklentiler, veriye dayalı yeni dijital iş fikirlerinin öne çıkmasını sağladı. Yeme-içme konusunda artık sadece aşçılar, garsonlar, mekan sahipleri değil, teknoloji uzmanları da robotik kodlamalar ile gastronomi alanına dahil oldular.

– Rekabet, fiziksel ortamdan dijital ortama taşındı ve yeme içme alanında eskiden sır olan bir çok bilgi, gün ışığına çıktı ve internet aracılığıyla tüm dünyanın erişimine açıldı.

– Dijital gastronomi zaman ve mekandan bağımsız bir şekilde ürün, hizmet, servis sunan online bir dünya yarattı. İşletmeler bu dünyada yer almak için yeni düzeni takip etmeye başladılar.

– Tüketicilerin deneyimlerini her an internette paylaşabilmeleri, başkalarının yeni mekanlardan, lezzetlerden ve şeflerden haberdar olmasını sağladı. Öyle ki insanlar birbirlerinin deneyimlerinden haberdar olmak ve bilgi paylaşmak için için internette lobiler kurulmaya başlandı.

– Tüketiciler için artık sadece iyi lezzet ve hizmet değil; lezzet ve hizmetin yanında tüketiciye anlatılan hikaye, yaşatılan deneyim ve sunulan değer de önem kazanmaya başladı.

– Lezzet, sunum ve hizmetin dijital yansımaları

#FoodPorn

#FoodStyle

#FoodDiscover

#FoodInspration

#ComfortFood

#InstaFood

Etiketlerini ortaya çıkardı ve bugüne kadar 200 Milyonun üzerinde instagram paylaşımı yapıldı.

Sadece sağlıklı beslenmeyi önemseyenler #HealthyFood etiketi altında birleşti ve dünyaya sağlıklı beslenme önerilerini, keşiflerini 30 Milyondan fazla Instagram paylaşımı ile sundu.

Vegan beslenenler #VeganFoodShare ve #VeganFood etiketleri altında 15 Milyon paylaşım ile birbirlerine ilham verdi.

Özetle insanlar lezzetler etrafında kabileler oluşturdu ve bu kabileler dijital ortamda hayat buldu.

– Kullanıcıların lezzet ve hizmetler için yazdığı online yorumlar, blog yazıları ve lokasyon bazlı puanlamaları diğer kullanıcılar tarafından referans kabul edilmeye başlandı ve asıl dijital rekabet bu şekilde başladı. Kullanıcılar yorumlarıyla ürün ve servisleri şekillendirmeye başladı. Artık ürünler işletmenin isteği yönünde değil, üretici ve tüketicinin bileşkesinden meydana gelmeye başladı. Üretim, tüketicinin ilettiği geri bildirimleri dikkate almayı bir görev olarak tanımladı. Bu geri bildirimlere kulaklarını tıkayan işletmeler ve girişimciler ise kısa bir süre sonra tüketicinin beklentilerini karşılayamaz hale geldi.

– İletişim cihazlarında yaşanan devrim ile mobil yaşam kültürü oluşmaya başladı. Mobil ve online kullanıcılar artık sadece hizmeti aldığı mekanda ve zamanda değil, günün her saati arkadaş çevresine geri bildirimle sunabiliyor ve satın alma kararlarını etkileyebiliyor.

– Dünyanın ilk robot garsonu işe başladı ve şimdiden kendi kokteyllerini yapmaya başladı.

– Dünyanın ilk robot şefi lezzetli yemekler yapmaya başladı ve kendini geliştirmeye devam ediyor. Üstelik tek değil, yeni robot şefler ona rakip olmaya başladı bile…

https://www.youtube.com/watch?v=T6kte6nO7fc

https://www.youtube.com/watch?v=gH_KDYdc7pw

İşte eski köye getirilen yeni adetlerden bir kısmı. Dünya son 10-15 yıl içerisinde bu yeni alışkanlıkları anlamaya, ve yeni ekonomik yapının bir parçası haline getirmeye başladı. Girişimcilerin burada önemli bir rol oynadığını söylersek yanılmış olmayız.

Bu noktada işletmelerin kendine sorması gereken en önemli soru ise şudur; Eski köye yeni adet getirmeye hazır mıyım?

Bu yeni düzeni anlayamayan oyuncular ne yazık ki oyunun dışında kalacaklar. Üstelik bu oyun bundan sonra çok daha hızlı güncellenecek ve bu gelişime ayak uyduramayanları doğal bir seleksiyona uğratacak. Ve kaybedilen zaman, yeni gelişmeleri ile her an güncellenen yeni süreci anlamayı daha da zorlaştıracaktır.

Bu yüzden dijital gastronominin bir parçası olmak ve değer yaratmak için önce kendinizi güncellemeniz ve yenilemeniz gerekiyor…

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

18 Yaşından büyük olduğunuzu teyit etmek için lütfen doğum tarihinizi girin.

- -


“Türkiye’de son yıllarda hızla gelişen turizm ve gastronomi sektörüne hizmet vermek amacıyla hayata geçen International Wine and Spirits Academy (IWSA) bir Mey/Diageo Türkiye kuruluşudur.

Alkollü içecekler sektörü çalışanlarının kariyer ve kişisel gelişim yolculuklarında profesyonel başarı için öncü bir kuruluş olmayı hedefleyen IWSA Fermente ve distile içecekler hakkında aranılan her türlü bilginin bulunabileceği bir eğitim ve uygulama merkezi olarak Türkiye gastronomi sektörü için büyük bir açığı da kapamayı hedeflemektedir.”